Beginn des Seitenbereichs:
Seitenbereiche:

  • Zum Inhalt (Zugriffstaste 1)
  • Zur Positionsanzeige (Zugriffstaste 2)
  • Zur Hauptnavigation (Zugriffstaste 3)
  • Zur Unternavigation (Zugriffstaste 4)
  • Zu den Zusatzinformationen (Zugriffstaste 5)
  • Zu den Seiteneinstellungen (Benutzer/Sprache) (Zugriffstaste 8)
  • Zur Suche (Zugriffstaste 9)

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:
Seiteneinstellungen:

Deutsch de
English en
Suche
Anmelden

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:
Suche:

Suche nach Details rund um die Uni Graz
Schließen

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche


Suchen

Beginn des Seitenbereichs:
Hauptnavigation:

Seitennavigation:

  • Universität

    Universität
    • Die Uni Graz im Portrait
    • Organisation
    • Strategie und Qualität
    • Fakultäten
    • Universitätsbibliothek
    • Jobs
    • Campus
    Lösungen für die Welt von morgen entwickeln – das ist unsere Mission. Unsere Studierenden und unsere Forscher:innen stellen sich den großen Herausforderungen der Gesellschaft und tragen das Wissen hinaus.
  • Forschungsprofil

    Forschungsprofil
    • Unsere Expertise
    • Forschungsfragen
    • Forschungsportal
    • Forschung fördern
    • Forschungstransfer
    • Ethik in der Forschung
    Wissenschaftliche Exzellenz und Mut, neue Wege zu gehen. Forschung an der Universität Graz schafft die Grundlagen dafür, die Zukunft lebenswert zu gestalten.
  • Studium

    Studium
    • Studieninteressierte
    • Anmeldung zum Studium (Wintersemester 2025/26)
    • Aufnahmeverfahren
    • Infos für Studierende
  • Community

    Community
    • International
    • Am Standort
    • Forschung und Wirtschaft
    • Absolvent:innen
    Die Universität Graz ist Drehscheibe für internationale Forschung, Vernetzung von Wissenschaft und Wirtschaft sowie für Austausch und Kooperation in den Bereichen Studium und Lehre.
  • Spotlight
Jetzt aktuell
  • StudiGPT ist da! Probiere es aus
  • Infos zu Studienwahl & Anmeldung
  • Crowdfunding entdecken
  • Klimaneutrale Uni Graz
  • Gefragte Forscher:innen
  • Arbeitgeberin Uni Graz
Menüband schließen

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:
Sie befinden sich hier:

Universität Graz Geisteswissenschaftliche Fakultät Institut für Anglistik Studienservice Abschlussarbeiten
  • Über das Institut
  • Persönlichkeiten
  • Unsere Forschung
  • Studienservice
  • Neuigkeiten

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:
Unternavigation:

  • Über das Institut
  • Persönlichkeiten
  • Unsere Forschung
  • Studienservice
  • Neuigkeiten

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Auf der Zielgeraden

Alles rund um den Studienabschluss, Betreuung der Abschlussarbeit und bereits verfasste Abschlussarbeiten am Institut für Anglistik

Was es bei einer Bachelorarbeit zu beachten gilt

Zur Bachelorarbeit
Im Bachelorstudium am Institut für Anglistik ist im Rahmen eines Seminars eine eigenständige schriftliche Arbeit abzufassen (§ 51 Abs. 1 Z 7 und § 80 Abs. 1 UG). Die Absicht, in diesem Seminar die Bachelorarbeit zu verfassen, ist der/dem Lehrveranstaltungsleiter/in im Verlauf des Seminars bekannt zu geben.
Die Bachelorarbeit ersetzt nicht die für den Abschluss des Seminars vorgesehene Seminararbeit. Die Bachelorarbeit wird mit je nach Studienplan vorgesehenen ECTS-Anrechnungspunkten (zusätzlich zu den ECTS-Anrechnungspunkten für das (Pro-)Seminar) bewertet.
Sie kann aus Literaturwissenschaft, Sprachwissenschaft oder Kulturwissenschaft (mit sprachwissenschaftlichen oder literaturwissenschaftlichen Grundlagen und Methoden) verfasst werden.
Die Arbeit sollte 12.000 bis 15.000 Wörter lang und in englischer Sprache verfasst sein. Die Studierenden erhalten für diese Arbeit 12 ECTS-Credits.

Bachelorarbeit: ein roter Pfeil in einer Zielscheibe vor gelbem Hintergrund mit drei schwarzen Häkchen {f:if(condition: 'Kiattisak - stock.adobe.com', then: '©Kiattisak - stock.adobe.com')}
©Kiattisak - stock.adobe.com
Einreichung der Bachelorarbeit

Welches Format muss ich wählen? Wo reiche ich ein? Wir liefern die Antworten.

Zum Titelblatt der Bachelorarbeit

Wie muss das Titelblatt der Bachelorarbeit aussehen? Was muss ich beachten? Wir liefern eine Vorlage.

Masterarbeit: Junge Frau in Abschlussrobe vor gelbem Hintergrund {f:if(condition: 'Asier - stock.adobe.com', then: '©Asier - stock.adobe.com')}
©Asier - stock.adobe.com

Alles rund um die Masterarbeit

Die Masterarbeit (30 ECTS-Anrechnungspunkte) wird im Schwerpunktfach des Instituts für Anglistik absolviert. Sie ist eine wissenschaftliche Arbeit, in der Studierende zeigen sollen, dass sie fähig sind, wissenschaftliche Themen selbstständig sowie inhaltlich und methodisch angemessen zu bearbeiten.
Das Thema der Arbeit soll im 3. Semester des Masterstudiums festgelegt werden. Dieses Thema muss so gestellt werden, dass ein Abschluss der Arbeit nach sechs Monaten möglich ist. Dabei soll ein Proposal für die Arbeit im 3. Semester verfasst und mit dem Betreuer/der Betreuerin der Arbeit besprochen werden. Die Arbeit selbst soll noch im 3. Semester begonnen und im 4. Semester abgeschlossen werden.
Die Arbeit wird vom Betreuer/von der Betreuerin begutachtet und benotet. Sie soll eine Länge von ca. 20.000 bis 25.000 Wörtern aufweisen und ist in englischer Sprache abzufassen. In durch die Themenstellung begründeten Fällen kann die Arbeit in Absprache mit dem Betreuer/der Betreuerin auch auf Deutsch abgefasst werden.

Weiterführende Informationen zu Masterarbeiten finden Sie an der Geisteswissenschaftlichen Fakultät. Informationen zu Masterarbeiten im Zuge des Lehramtstudiums finden Sie im hinterlegten Link.

Zur Masterarbeit Joint Degree
Die Masterarbeit weist einen Umfang von 26 ECTS-Anrechnungspunkten auf. Die Masterarbeit dient dem Nachweis der Befähigung des selbständigen Studiums und der Recherche. Sie sollte auf Englisch geschrieben sein und 25.000 bis 35.000 Wörter umfassen. Die Masterarbeit muss eine Zusammenfassung (1000 Wörter) enthalten, die sowohl auf Englisch als auch in der Sprache der Universität der Zulassung gemäß den jeweils geltenden Statuten an den Partneruniversitäten abgefasst wird.
Studierende müssen das Thema ihrer Masterarbeit nach Absprache mit einem Betreuer bzw. einer Betreuerin am Ende des zweiten Semesters festlegen. Die Studierenden sind berechtigt, das Thema vorzuschlagen oder aus einer Anzahl von Vorschlägen des Betreuers oder der Betreuerin auszuwählen. Die Aufgabenstellung der Masterarbeit ist so zu wählen, dass für die Studierenden die Bearbeitung innerhalb von sechs Monaten möglich und zumutbar ist. Die Beurteilung der Masterarbeit erfolgt durch zwei Begutachterinnen bzw. Begutachter, von denen einer der Betreuer bzw. die Betreuerin sein sollte und der andere ein Mitglied des Lehrkörpers an einer Universität, an der die oder der Studierende nicht studiert hat.
Der/die Betreuer:in wird ein schriftliches Gutachten gemäß dem Benotungssystem an seiner/ihrer Universität verfassen. Der/die Zweitbegutachter:in stellt eine kurze Bewertung (etwa ein halbe Seite) bereit, welche besagt, ob die Masterarbeit positiv ist. Jede Ausnahme zu dieser Regelung wird dem/der Zweitbegutachter:in von dem/der Koordinator:in der Universität der Zulassung des/der Studierenden mitgeteilt.

Zum Doktoratsstudium

Bekanntgabe des Themas, Einreichen der Dissertation und Anmeldung zum Rigorosum

Wissenswert

Wo muss ich meine Abschlussarbeit einreichen? Welche Fristen muss ich beachten?

Sämtliche Informationen zum organisatorischen Ablauf des Studienabschlusses auf der Geisteswissenschaftlichen Fakultät

GEWI Preis für Abschlussarbeiten

Die nächste Einreichfrist für Studienabschlüsse von 1.10.2022 bis 30.9.2023 endet am 31.3.2024

Wer kann meine Masterarbeit oder Dissertation betreuen?

Übersicht der möglichen Betreuer:innen

Masterarbeiten in unseren Fachbereichen

2024

  • Adlesgruber, Magdalena, "Climate Chaos": A Corpus-Based Discourse Analysis of Speeches by UN Secretary-General António Guterres
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Anton Sobrecasas, Dana Belen, They Heard it Coming? Nativeness and Grammatical Gender Agreement as indicators of Reliability in First and Second Language Speakers of German: A Linear-Mixed Effects Analysis of a Reaction-Time Task
    Betreuerin: Assoz. Prof. Dr. Anouschka Foltz, MA. MA.
  • Bauer, Eva Katharina; Shifting Temporal Perspectives in Eco-Linguistics: A Comparative Study of Future Representations in Climate Change Discourse at the United Nations Climate Change Conference
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Hermine Penz
  • Bayarmagnai, Uyanga, The Dynamics of Code-Switching among Multilingual and Multicultural Speakers in Graz, Austria
    ​​​​​​​Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Hermine Penz
  • Bezirhan, Elif, How Influencers Influence: A Corpus Analysis of Sponsored Instragram Posts
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Floigl, Maria, Students’ and Teachers’ Attitudes Towards Translanguaging in Austrian EFL and Italian as a Foreign Language Classes
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Haslacher, Katharina, Listening with the Ears of Another - the Association between Prosody, Empathy and Heart Rate
    Betreuerin: Assoz. Prof. Dr. Anouschka Foltz, MA. MA.
  • Wabnig, Mario, Framing Nature's Fury: Analysing the Reporting of the 2023 British Columbia Wildfires in Major North American Newspapers
    ​​​​​​​Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Hermine Penz
  • Wagner, Judith, Bridging the Gap: Austrian EFL Students' Use of Strategies for Coping with Communication Problems in Immersion Settings
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Weißofner, Tina Maria, The Use of Artificial Intelligence in Austrian Secondary Schools: ELT Students' and Teachers' Perceptions
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer

2023

  • Aigner, Julia Maria, Loving, Talking, Being Music: Fan Discourse and Its Role in Identity Construction in Different Music Genres
    Betreuer: Assoz. Prof. Mag. Dr.phil. Georg Marko
  • Egger, Christina Marie, The Influence of Global English on the Contemporary ELT Classroom. The Case of Linguistic Landscape
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Lavacca Molinari, Tara, Long-living and short-lived. The many shapes of participle-headed adjective compounds in English
    Betreuer: Assoz. Prof. Mag. Dr.phil. Georg Marko
  • Menhart, Bianca, Austrian Students' Use of Language Learning Strategies and their Effect on Vocabulary Aquisition in EFL Classrooms
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Osama Ramzy Elsayed Shemi, Rana, Testing Three Approaches Explaining Code-switched Adjective Position in English-Spanish Sentences
    Betreuerin: Assoz. Prof. Dr. Anouschka Foltz, MA. MA.
  • Rauch, Elisabeth, The Potential of Netflix, YouTube, Prime Video and Co. for EFL Learners. An Investigation of Austrian EFL Students´ and Teachers´ Perception of the Influence of Audiovisual Input on the Learners´ L2 Speaking Skills
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Schinnerl, Sarah Christina, The Portrayal of the Coronavirus Restrictions in UK Newspapers: A Critical Corpus Analysis
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Sorger, Victoria, Oral Corrective feedback in Austrian EFL classrooms: Preferences and Perceptions
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Tschurtschenthaler, Nora, Assessing the Relationship between L1 Attrition and L2 Acquisition in Pronunciation: An Investigation of Perceived Foreign Accent Ratings in Bilingual Speakers
    Betreuerin: Univ- Prof. Catharina Henrica Elisabeth, PhD

2022

  • Chousi, Dimitra Ntenis, L1 attrition of prosody: Comparing first generation immigrants and 2nd generation heritage speakers
    Betreuerin: Univ- Prof. Catharina Henrica Elisabeth, PhD
  • Dietmaier, Michael, 'Could you please formulate a few sentences?': The Appropriateness of Request Strategies in Austrian EFL Textbooks for Secondary Schools
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Grabner, Tara Lena, "Tell 'em you're nothin' without a woman, no" - Gender and language in rap music: a corpus-based analysis of gender related language construction among female musicians
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Gschier, Felix, 1st LANGUAGE SPEECH ATTRITION OF INTONATION: Attrition in 1st Language Intonation of SSBE Speakers in Austria
    Betreuerin: Univ- Prof. Catharina Henrica Elisabeth, PhD
  • Komaric, Terezija Tia, Discourse marker "Believe (you) me": functions and development
    Betreuer: Univ- Prof. Mag. Dr. Gunther Kaltenböck
  • Stopic, Nikol, May it please the court: A Critical Discourse Analysis of the Opening and Closing Statements in the State of Minnesota v. Derek Michael Chauvin Trial
    Betreuerin: Ao.Univ- Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer

2024

  • Gottlieb-Zimmermann, Hanna, (Wo)Men Matter - A Comparison of Personal Texts Written by Women and Medical Texts Written by Men in 17th-Century England on the Topic of Pregnancy and Birth
    Betreuerin: Univ.-Prof. Dr. Christine Schwanecke
  • Planchuelo Redondo, Ines, Meaningful Titles: A Paratextual Approach to Canadian Short Fiction
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Reinprecht, Frederick, Fear and Loathing in the Anthropocene: Cheap Nature, Space, and the Machine in the Garden in the Literature of Hunter S. Thompson
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Ribic, Lena, Aestheticism in Selected Short Fiction by Virginia Woolf and Katherine Mansfield
    Betreuer: O.Univ.-Prof. Mag.art. Dr.phil. Werner Wolf
  • Süß, Stefan, A Teacher's Expressive Writing as a Form of Coping during the Covid Pandemic
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg

2023

  • Adlesgruber, Magdalena, Leftovers? The Language of Food in the Transcultural Short Fiction of Souvankham Thammavongsa and Zalika Reid-Benta
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Bittendorfer-Dunst, Stefanie Elisabeth, Between Fanatism and Oppression. Religious Tensions and Power Relations in Nigerian Fiction
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Brodacz-Geier, Mirjam, Mirror, Mirror on the Wall. She Writes, So We Can See It All: Recurring Themes in Margaret Atwood's Writing
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Duschek, Maria, The Supernatural in Contemporary Detective Fiction: Selected Novels from Ben Aaronovitch, Rivers of London Series
    Betreuer: O.Univ.-Prof. Mag.art. Dr.phil. Werner Wolf
  • Eder, Raphael, (Un)-True Crime? Unreliability in Mystery and Detective Fiction: Analysing the Role of First-person Narrators Suffering from Alzheimer's Disease in 'Elizabeth is Missing' (2014) and 'Turn of Mind' (2011)
    Betreuer: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Martin Löschnigg
  • Höbenreich, Lisa, Ageing in Indigenous Literature: The Depiction of Aboriginal Older Adults in Native Canadian Short Stories
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Milchrahm, Katharina, Coming-of-Age in Contemporary Irish Literature: Updating James Joyce's "A Portrait" in Sally Rooney's "Conversations with Friends" and "Normal People"
    Betreuer: O.Univ.-Prof. Mag.art. Dr.phil. Werner Wolf

2022

  • Binder, Julia Katharina, "Within each utopia, a concealed dystopia; within each dystopia, a hidden utopia": Ustopian Aspects in Margaret Atwood's Speculative Fiction
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Gromykhalina, Ekaterina, Margaret Atwood's Stone Mattress: Ageism and the Intersection of Age and Gender
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Güsser, Daniela, The Stars? No, I Think They Just Shine, No Matter What’s Happening Down There”  Climate Change in Australian Fiction and Drama
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Horvath, Jonathan, The Dance of the Straussian Veils: An Intermedial Approach to Wilde's Salome
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Vötsch, Pascal, "Fall of Poppies": (Re)Imagining the Great War in British Short Fiction
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg

2024

  • Hölzl, Christina, “I know who I (don’t) want to be.” Exploring Austrian EFL Pre-Service Teachers’ Possible SelvesBetreuerin: Univ.-Prof. Sarah Jane Mercer, BA MA MSc PhD

2023

  • Feichtinger, Tamara, Experiences and Future Plans of Pre-Service Secondary EFL Teachers for Integrating Self-Regulation in English Lessons
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Kelz, Evelyn Lisa, Exploring Willingness to Communicate (WTC) in an Informal, In-person, EFL Learning Environment
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Kment, Sabrina, Understanding Student Attitudes towards Reading to Animals as a Way to Promote Reading
    Betreuerin: Univ.-Prof.
    Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Konrad, Katharina Maria, Teaching English as a foreign language among students with dyslexia: a qualitative study
    Betreuerin: Univ.-Prof.
    Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Parmetler, Lara Selina, Understanding EFL Teachers' Attitudes to Working with Students Suffering from Depression: A Training Workshop
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Treuer, Anna Theresa, The perceived effects of a stay abroad experience on English language teachers' personal and professional development
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Wagner, Niklas, Austrian EFL Teachers' Perceptions of Gamification in English Language Teaching
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Wolf, Alexandra, Dungeons & Dragons in English: Tabletop Role-playing Games and Student Engagement in English as a Foreign Language
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Mercer, BA MA MSc PhD

2022

  • Bauer, Désirée Magdalena, EFL teachers' strategies for promoting self-regulation among EFL students at secondary level
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Streissl, Samira, "Who Will Care About and for the Teachers?" Austrian EFL Teachers' Experiences During the COVID-19 Pandemic
    Betreuerin: Univ.-Prof.
    Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Wukits, Ines, A Constant Flux of Emotions: Exploring the Dynamics of Austrian EFL Learners' Foreign Language Anxiety in the Course of Oral Presentations
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Mercer, BA MA MSc PhD

Dissertationen in unseren Fachbereichen

Laufende Dissertationen:

  • Baralija, Paige, THE MINORITY RETORT. The Changing Linguistic Representation of Minorities in Entertainment Media
    Betreuerin: Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Barisic Icanovic, Nika, False friends in the process of second language acquisition – measuring error ratio during English - German and German - English false friend interpretation
    Betreuerin: Assoz. Prof. Dr.phil. Anouschka Foltz M.A. M.A.
  • Blahowsky, Gail, Teaching Tomorrow's Thinkers: The potential of CLIL in and beyond foreign language learning in primary school
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof.i.R. Dr.phil. Annemarie Peltzer-Karpf
  • Eibinger, Victoria, Too Good to Be True? Attributing Authorship to Academic Papers Written by Students of English
    Betreuerin: Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Endes, Kerstin, The relative contribution of three prosodic dimensions to the perception of (non-) nativeness of L1 attriters' speech
    Betreuerin: Univ.-Prof. Catharina Henrica Elisabeth Mennen PhD
  • Glauninger, Christine Valerie, When the obsession gets unter your skin. A critical discourse analysis of forum posts on skin problems
    Betreuer: Assoz. Prof. Mag. Dr.phil. Georg Marko
  • Hauser, Caterina Céline, What's Life Without a Challenge? A Technology-Enhanced Challenge-Based Learning Design Exemplified by Learning About Artificial Intelligence
    Betreuerin: Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Hill, Leanne Elizabeth Marie, Child Markings as a Gateway to Developing Biliteracy
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof.i.R. Dr.phil. Annemarie Peltzer-Karpf
  • Lacej, Erlis, Encapsulating Time through Language: Cultural Representations of Age/ing and Old Age in Television Series
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Hermine Penz
  • Lasnik, Silvia Jasmin, "But I'm not a Native Speaker" - Self-perceived Foreign Language Proficiency and Foreign Languages Teaching Anxiety among Austrian Primary School Teachers
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Hermine Penz
  • Latouche, Lucie-Sophie, The pragmatics of the HP construction. Main objective of the thesis: The aim is to study the discursive functions of hedged performatives in spoken 20th century British English
    Betreuer: Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Gunther Kaltenböck MA
  • Meyer, Anna, Writing for future gernerations - A critical and corpus based discourse analysis of sustainability and its communication in the raw material sector
    Betreuerin: Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Mustafa, Ozan, Not-insubordinations: a functional and formal taxonomy of negative inferentials and other reduced negated complement clauses
    Betreuer: Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Gunther Kaltenböck MA
  • Reinberger, Käthe Anna, Multiple concepts in preschool children. An empirical study within the framework of the cognitive Theory of Mind
    Betreuerin: Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Stopic, Nikol, Once upon a crime: An Analysis of the Use of Quoting Frames to Create the Story of the Trial through Intertextuality and Voice
    Betreuerin: Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer

Abgeschlossene Dissertationen:

2024

  • Melker, Sarah Beth, An analysis of forms and functions in dissertation acknowledgements using English as a lingua franca, with crosslinguistic comparisons in French, German, and Italian
    Betreuer: Prof. Dr. Pierre Swiggers

2023

  • Ditewig, Sanne, Speaker-independent factors influencing perceived L1 non-nativeness: the effects of stimulus characteristics on foreign accent ratings
    Betreuerin: Univ.-Prof. Catharina Henrica Elisabeth Mennen PhD

2021

  • Haider, Elisabeth, Smart Learning with Smart Phones? The Relevance of Smartphones in EFL Learning in Austrian Upper Secondary Schools
    Betreuerin: Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Zwanzger, Katharina, The discursive construction of aging identities: A thematic and textual analysis of personal narratives in and outside the nursing home
    Betreuerin: Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Rusinovci, Xhevdet, EFL students' perceptions of the process-genre approach and their practices in writing compositions. A study in a Kosovan high school
    Betreuerin: Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Hermine Penz

2020

  • Jokic, Nikola, English as a Lingua Franca among Erasmus Students at an Austrian University: An Analysis of Communication Strategies
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Hermine Penz
  • Kornder, Lisa, Arnold Schwarzenegger Now and Then: A longitudinal case study of Schwarzenegger's English and German pronunciation
    Betreuerin: Univ.-Prof. Catharina Henrica Elisabeth Mennen PhD

Laufende Dissertationen:

  • Kraus, Karin, Never such innocence again: WWI as Represented in Contemporary Anglophone YA Fiction
    Betreuer: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Martin Löschnigg
  • Murr, Thomas, Detective Fiction in the 21st Century. Development, Narrative Technique, Adaptions
    Betreuer: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Martin Löschnigg
  • Rath, Gudrun-Barbara, The Emergence of a New Genre? The Influence of Social Media on 21st Century Fiction
    Betreuer: Em.o.Univ.-Prof. Mag.art. Dr.phil. Werner Wolf
  • Reitbauer, Sarah, Forms and Functions of Description in Anglophone Horror Fiction and Film
    Betreuer: Em.o.Univ.-Prof. Mag.art. Dr.phil. Werner Wolf
  • Schuch, Andreas, Aesthetic Illusion in Digital Games: Immersion and Distance in an Interactive Medium
    Betreuer: Em.o.Univ.-Prof. Mag.art. Dr.phil. Werner Wolf
  • Servatius, Cecilia, The Representation of Space in Virginia Woolf's Novels
    Betreuer: Em.o.Univ.-Prof. Mag.art. Dr.phil. Werner Wolf
  • Sun, Kaiyu, Ekphrasis in the Poetry of British Women Poets
    Betreuerin: Univ.-Prof. Dr.phil. Christine Schwanecke
  • Troppacher, Lydia, Mental Illness and Crisis in the Canadian Short Story
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Wahid, Muhammad Abdul, Framing the Psychological Impact of Islamophobia: A Postcolonial Literary Perspective
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Zechner, Iris Christina, Everyday Matters: The Anthropocene in New Nature Writing and the Significance of the Everyday
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg

Abgeschlossene Dissertationen

2023

  • Klambauer, Anna, Madness in Literature: The Representation of Deviant Mental Behaviour in Anglophone Fiction from 1700-the Present
    Betreuer: O.Univ.-Prof. Mag.art. Dr.phil. Werner Wolf
  • Rauth, Thomas, The Implied Worldview: Approaches toward a Central Issue of Literary Meaning
    Betreuer: O.Univ.-Prof. Mag.art. Dr.phil. Werner Wolf

2022

  • Gießauf, Elisabeth, Being ‘Old’ on the East Coast - The Depiction of Seniors and their Regional Contextualization in the Atlantic-Canadian Novel
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg

2021

  • Alagic, Arnela, "A Word after a Word after a Word is Power": Power Relations in Margaret Atwood's Short Fiction
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg
  • Knittelfelder, Elisabeth, Topographies of Cruelty: Radical Performances in South African and British Theatre
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg

2020

  • Braunecker, Melanie Vanessa Nicole, A Greed to Which We Agreed? Representations of the Oil Industry in Canadian
    Petro-Literature
    Betreuerin: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.phil. Maria Löschnigg

Laufende Dissertationen:

  • Gruber Johanna, The Use of CLIL in Styrian Upper School EFL Classrooms
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Jane Mercer, BA MA MSc PhD
  • Kletzenbauer, Petra, Challenges and Perspectives of CLIL practice in higher education: Linguistic and pedagogical initiatives at the University of Applied Sciences
    Betreuerin: Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Margit Reitbauer
  • Mairitsch, Astrid, Teacher status and Teachers portrayal in Austrian newspapers during the COVID-19 pandemic crisis
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Jane Mercer, BA MA MSc PhD
  • Murillo Miranda, Carlos Alberto, An ecological perspective on EFL teachers' identities and wellbeing
    Supervisor: Univ.-Prof. Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Platzer, Katharina, Global skills in the EFL classroom: Teacher and learner perspectives
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Vaić, Nikolina, A longitudinal study of Croatian Erasmus students' foreign language learning beliefs in a study abroad context
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Jane Mercer, BA MA MSc PhD

Abgeschlossene Dissertationen:

2024

  • Hempkin, Kirsten Margaret, The Path Less-Travelled: Language Teacher Identity Outside the State Context
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Jane Mercer, BA MA MSc PhD
  • Schmidt, Vera Elisabeth, Animal Assisted Pedagogy in the EFL Classroom
    Betreuerin: Univ.-Prof. Mag. Dr. Barbara Hinger, MA
  • Shin, Eun-Sun, Examining the wellbeing of university EFL teachers in the Korean context
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Jane Mercer, BA MA MSc PhD

2023

  • Mairi, Salam, Investigating teacher educators' professional growth and perceived challenges during the COVID-19 online teaching period in the context of English language teacher education programs (ELTEP) in Indonesia
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Jane Mercer, BA MA MSc PhD

2022

  • Babić, Sonja, Psychological capital in third-age language teachers. Positive psychological resources supporting third-age language teachers' professional well-being
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Jane Mercer, BA MA MSc PhD

2021

  • Begić, Ines: Towards an understanding of the relations between time perspectives and L2 motivation
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Mercer, BA MA MSc PhD
  • Talbot, Kyle, University ESL/EFL teachers' professional subjective well-being and modes of self-regulation
    Betreuerin: Univ.-Prof. Sarah Jane Mercer, BA MA MSc PhD

2020

  • Rusinovci, Xhevdet: EFL students' perceptions and pracitces of process-genre approach in writing compositions. A study in a Kosovan high school
    Betreuerin: Univ.-Prof. Elizabeth Erling, PhD

Beginn des Seitenbereichs:
Zusatzinformationen:

Universität Graz
Universitätsplatz 3
8010 Graz
  • Anfahrt und Kontakt
  • Pressestelle
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Impressum
  • Datenschutzerklärung
  • Cookie-Einstellungen
  • Barrierefreiheitserklärung
Wetterstation
Uni Graz

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche